Saturday, March 17, 2007

خواطر بدون مخاطر 1

الشوق والبعاد
مالى بك يا فتاتى
عاشق يذوب فى هواك
فحبك يجرى فى دمى
وعشقك هو شفائى من الداء
ففى بعدك عنى عذابى
وما أشد من عذاب البعاد
وأشتقت لرؤياك يا أميرتى
وصرت عبد أسير فى حبك
وكم ظللت أعد الليالى
والنوم يضيع منى كأنه حليفك
وظللت أعد أنفاسى
لعل ذلك ينسينى جراحك
فما وجدت عندى سوى
قلب جريح بحبك
قلب زرعت فيه وردة
فأعدتيه الى الحياة والدفأ
قلب أعطيتيه الحب بنظرة
فجعلتيه يهوى من فى الأرض
ثم نزعتى ذلك الحب بكلمة
فهويت بقلبه الى أبعد البقع
فصار قلبى اطلال يبكى عليه
من رأه ويهوى بالدمع
وماصار لقلبى منفعة
بعد أن أصبح مليئا بالندم
ندم على كل لحظة
عشت فيها على حبك
تمت
أتمنى ان العك اللى كتبه ده ينول اعجابكم وزى ما قلت دى خواطر بدون مخاطر

14 comments:

Unknown said...

أنا أول واحده(:
عك ايه بس ياراجل, دي جميله جدا يايوسف.
ربنا يوفقك.

yousef said...

والله أنتى رافعه من روحى يا ساسو وأنا بجد مقدر ده

Memo said...

wala 3ak wala haga enta ra23333333
regards

yousef said...

memo
شكرا ليك بجد ومستنى منك كتابة بوست
انا متابع كل ماهو جديد لك

Mariam Galal said...

بص يا معلم
هو مش عك .. هو بس محتاج تظبيط وزن وقافيه بس نظرا لانك علمى زى حالاتى وكمان ااساسا ما انتاش شاعر ده مجرد خاطره فهى رائعه جداااااااا

بس عندى اعتراض على اخر مقطع .. بقول يعنى لحضرتك .. مينفعش نندم على حب عشناه .. ولا اى لحظه عشناها حتى لو كانت مؤلمه

خد منها عظه وعبره للى جاى .. انما متندمش .. علشان لولا اللحظات الوحشه مكناش عشنا لحظات حلوه

yousef said...

عظة وعبرة يالهوى على كم الكأبه يا بت يا مريم وبعدين انا زى مانتى قلتى خاطرة مش عصيدة شعر
انا كتبت حاجه حسيتها

Unknown said...

والله أنا مش برفع روحك المعنويه ولا حاجه, هو بجد عجبني يايوسف, حقيقي حقيقي يعني.

yousef said...

ربنا يخليكى يا ساسو وميرسى
regards

عاشقة الوطن said...

عك ايه يابنى
ايه الكلام الحلو ده بس
والله مش لاقيه كلام اقولوا لك

رائع يايوسف
كمل احنا فى انتظار
الحاجات الحلوة كده

تحياتى الشديدة جداااااا

yousef said...

عاشقة الوطن
مش عارف اقول ايه والله غير شكرا على مرورك وانشاءالله فيه المزيد
regards

maioya said...

قلب أعطيتيه الحب بنظرة
فجعلتيه يهوى من فى الأرض
ثم نزعتى ذلك الحب بكلمة
فهويت بقلبه الى أبعد البقع
فصار قلبى اطلال يبكى عليه

;)جميل اوي العك ده
عك ياعم براحتك
بس بجد حلوه
بالتوفيق دايما

yousef said...

naryoma
شكرا على مرورك وابقى شرفينا على طول
regards

maioya said...

انا دبستك في تاج ابقي شوفه
ومستنيه ردك عليه

yousef said...

naryoma
علم وهينفذ يا معالى الباشا
regards